Logo BIP
Herb
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta
Powiat Słupski

KM 47 - WYDANIE ZEZWOLENIA NA WYKORZYSTANIE DRÓG W SPOSÓB SZCZEGÓLNY

Sposoby dostarczenia dokumentów

  • Wizyta w urzędzie
  • Listownie, drogą pocztową
  • Faxem
  • Formularz elektroniczny

Sposoby odbioru dokumentów

  • Osobiście
  • Pocztą
  • Elektronicznie

Wymagane dokumenty

Procedura KM 47

1. Wniosek.

2. Załączniki:

  •   plan określający zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas imprezy na terenie poszczególnych województw,

  •   szczegółowy regulamin określający w szczególności zasady zachowania uczestników imprezy istotne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,

  •   wykaz osób odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg i zabezpieczenie imprezy na terenie poszczególnych województw oraz w miejscach rozpoczęcia i zakończenia każdego odcinka, a także w miejscach wymagających szczególnego zabezpieczenia,

  •   program imprezy ze szczegółowym opisem trasy i podaniem odległości między poszczególnymi jej odcinkami oraz określony w minutach i kilometrach program przejazdu lub przejścia uczestników przez poszczególne miejscowości i granice województw,

  •   zobowiązanie organizatora do przywrócenia do poprzedniego stanu pasa drogowego na trasie przejazdu, przejścia lub miejsca pobytu uczestników imprezy, a w przypadku uszkodzenia pasa drogowego lub urządzeń drogowych będącego następstwem imprezy – do ich bezzwłocznego naprawienia lub pokrycia kosztów tych napraw,

  •   pisemna zgoda właściciela lasu na przeprowadzenie imprezy w razie przeprowadzania jej na terenach leśnych.

Wniosek 


Komórka organizacyjna

Wydział Komunikacji i Drogownictwa (KM), pok. 06 (parter), tel. 59841-85-44, e-mail: komunikacja@powiat.slupsk.pl.


Opłaty

1. Opłata administracyjna:

Brak.

2. Opłata skarbowa:

1) za wydanie zezwolenia – 48,00 zł,
2) za dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa – 17 zł. 

Opłatę skarbową można uiścić:
1) w Starostwie Powiatowym w Słupsku:
- gotówką lub kartą płatniczą w opłatomacie,
- kartą płatniczą na stanowisku u pracownika załatwiającego sprawę;
2) w kasie Urzędu Miejskiego w Słupsku;
3) przelewem na rachunek Urzędu Miejskiego w Słupsku: 35 1140 1153 0000 2175 4200 1010, ul. Plac Zwycięstwa 3, 76-200 Słupsk (z dopiskiem operacji np. "Opłata skarbowa z tytułu ..."). Dowód wpłaty należy dołączyć do danej sprawy.


Termin i sposób realizacji

Pisemny wniosek organizatora wraz z wymaganymi dokumentami o wydanie zezwolenia winien być złożony co najmniej na 30 przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy.
Decyzję o wydaniu lub odmowie wydania zezwolenia na odbycie imprezy wydaje się co najmniej na 7 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy.


Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej;
  • ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.

Tryb odwoławczy

Na podstawie art.127 § 2 i 129 Kpa stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania od decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku za pośrednictwem Starosty Słupskiego w terminie 14 dni od daty jej otrzymania. Zgodnie z art. 127a „w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.”

Na podstawie art. 130 § 4 Kpa decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.


Dodatkowe informacje, uwagi

1. Starosta Słupski jest organem zarządzającym ruchem na drogach publicznych gminnych i powiatowych.
2. Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym wniosek wraz z wymaganymi dokumentami należy złożyć do organu zarządzającego ruchem na drodze, na której impreza będzie się odbywała, z tym, że jeżeli

impreza będzie odbywała się na drogach podległych kilku organom - wniosek należy złożyć:

  1. a)  w przypadku dróg różnych – do organu zarządzającego ruchem na drodze wyższej kategorii,

  2. b)  w przypadku dróg tej samej kategorii – do organu właściwego ze względu na miejsce rozpoczęcia

    imprezy.

3. Organizator imprezy przesyła co najmniej na 30 dni przed planowanym terminem jej rozpoczęcia kopię

wniosku wraz z wymaganymi załącznikami do:

  1. a)  właściwego ze względu na miejsce rozpoczęcia imprezy komendanta wojewódzkiego Policji,

  2. b)  komendanta oddziału Straży Granicznej - jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej,

  3. c)  komendanta jednostki Żandarmerii Wojskowej - jeżeli impreza jest przeprowadzana na drogach

    przebiegających lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych

    podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.

4. Organizator imprezy jest obowiązany zapewnić:

  •   bezpieczeństwo osobom obecnym na imprezie oraz porządek podczas trwania imprezy,

  •   spełnienie wymagań określonych w szczególności w przepisach prawa budowlanego, przepisach

    sanitarnych, przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska;

  •   wyróżniającą się elementami ubioru służbę porządkową i informacyjną,

  •   pomoc medyczną i przedmedyczną, dostosowaną do liczby uczestników imprezy, a także odpowiednie

    zaplecze higieniczno-sanitarne,

  •   drogi ewakuacyjne oraz drogi umożliwiające dojazd służb ratowniczych i Policji, Straży Granicznej

    oraz Żandarmerii Wojskowej,

  •   warunki zorganizowania łączności między podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy;

  •   sprzęt ratowniczy i gaśniczy oraz środki gaśnicze niezbędne do zabezpieczenia działań ratowniczo-

    gaśniczych,

  •   w razie potrzeby pomieszczenie dla służb kierujących zabezpieczeniem imprezy,

  •   środki techniczne niezbędne do zabezpieczenia imprezy, a w szczególności: znaki lub tablice

    ostrzegawcze i informacyjne, liny, taśmy lub wstęgi służące do oznaczania trasy lub miejsca imprezy, bariery, płotki lub przegrody służące do ogradzania miejsca imprezy.

  • Organizator imprezy jest obowiązany:

    •   uzgodnić z organami zarządzającymi ruchem na drogach przebieg trasy, na której ma się odbywać

      impreza,

    •   współdziałać z Policją oraz, jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej albo na drogach

      przebiegających przez tereny lub przyległych do terenów będących w zarządzenie jednostek, organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej lub na drogach przyległych do tych terenów, odpowiednio ze Strażą Graniczną lub Żandarmerią Wojskową: uzgadniając przebieg trasy lub miejsce imprezy, stosując polecenia dotyczące prawidłowego zabezpieczenia imprezy; dokonując wspólnego objazdu trasy lub miejsca imprezy;

    •   sporządzić plan określający sposoby zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas imprezy na terenie poszczególnych województw, obejmujący:

      1. a)  listę osób wchodzących w skład służby porządkowej, ich rozmieszczenie oraz elementy ubioru

        wyróżniające te osoby,

      2. b)  pisemną instrukcję określającą zadania służb porządkowych, opracowaną w uzgodnieniu

        z Policją,

      3. c)  rodzaj i ilość środków technicznych, o których mowa w art. 65a ust. 2 pkt. 8 oraz miejsce ich

        rozlokowania,

      4. d)  rodzaje, zakres i sposób zabezpieczenia ratowniczego imprezy, w uzgodnieniu

        z właściwym komendantem powiatowym Państwowej Straży Pożarnej oraz innymi służbami ratowniczymi, w tym z właściwym dysponentem jednostki w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym,

      5. e)  sposób oznaczenia miejsc niebezpiecznych dla uczestników imprezy;

      6. f)  oznakowanie pojazdów uczestniczących w imprezie i towarzyszących tej imprezie,

      7. g)  rodzaje zezwoleń umożliwiających poruszanie się osób lub pojazdów w miejscach wyłączonych z

        ruchu publicznego,

      8. h)  organizację łączności bezprzewodowej między organizatorem imprezy a Policją w trakcie trwania

        imprezy,

      9. i)  sposób informowania o ograniczeniach w ruchu drogowym wynikających z przebiegu imprezy –

        przed imprezą i w trakcie jej trwania;

    •   opracować regulamin oraz program imprezy,

    •   ustalić z Policją oraz, jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej albo na drogach

      przebiegających przez tereny lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, odpowiednio ze Strażą Graniczną lub Żandarmerią Wojskową terminy spotkań organizowanych w celu uzgodnienia spraw związanych z zabezpieczeniem imprezy,

    •   zapewnić realizację planu,

    •   uzgodnić z zarządcą drogi obszar wykorzystania pasa drogowego oraz sposób i termin przywrócenia

      go do stanu poprzedniego,

    •   uzyskać zgodę zarządcy drogi na udział w imprezie pojazdów samochodowych wyposażonych w opony

      z umieszczonymi na nich na trwałe elementami przeciwpoślizgowymi,

    •   powiadomić przedsiębiorstwa komunikacji publicznej o przewidywanym czasie występowania

      utrudnień w ruchu drogowym,

    •   na polecenie organu zarządzającego ruchem na drodze opracować projekt organizacji ruchu

      w uzgodnieniu z Policją,

    •   udzielić dokładnych informacji dotyczących imprezy, na żądanie: organu zarządzającego ruchem,

      zarządcy drogi, Policji, przedsiębiorstwa komunikacji publicznej, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej a także wojewody właściwego ze względu na miejsce odbywania się imprezy, jeżeli są one niezbędne do realizacji ich zadań w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego.

  • Do zawodów sportowych, rajdów, wyścigów i innych imprez, które powodują utrudnienia w ruchu lub wymagają korzystania z drogi w sposób szczególny, nie stosuje się przepisów o bezpieczeństwie imprez masowych, z wyłączeniem przepisów regulujących organizację oraz uprawnienia służb porządkowych.

  • Przepisyart.65-65gustawyPrawooruchudrogowymniedotyczą:
    procesji, pielgrzymek i innych imprez o charakterze religijnym, które odbywają się

  • na drogach na zasadach określonych w ustawach o stosunku Państwa

    do poszczególnych Kościołów,
     konduktów pogrzebowych, które poruszają się po drogach stosownie do miejscowego zwyczaju.

  • W związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 stycznia 2006 r., sygn. K-21/05 przepisów art. 65 prawa o ruchu drogowym nie stosuje się do zgromadzeń uregulowanych w ustawie z dnia 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach

  • W przypadku, gdy realizacja imprezy wymaga uzyskania oddzielnego zezwolenia (decyzji) na zajęcie pasa drogowego - stosowne zezwolenie organizator winien uzyskać od właściwego zarządu drogi

  • 10. Organ zarządzający ruchem może wezwać organizatora imprezy do:

  •   opracowania projektu organizacji ruchu,

  •   udzielenia dokładnych informacji dotyczących imprezy,

  •   przedstawienia dodatkowych dokumentów świadczących o spełnieniu warunków określonych

    w art. 65a ust. 2 i 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym.