KM 47 - WYDANIE ZEZWOLENIA NA WYKORZYSTANIE DRÓG W SPOSÓB SZCZEGÓLNY
Sposoby dostarczenia dokumentów
- Wizyta w urzędzie
- Listownie, drogą pocztową
-
Faxem - Formularz elektroniczny
Sposoby odbioru dokumentów
- Osobiście
- Pocztą
-
Elektronicznie
Wymagane dokumenty
1. Wniosek.
2. Załączniki:
-
plan określający zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas imprezy na terenie poszczególnych województw,
-
szczegółowy regulamin określający w szczególności zasady zachowania uczestników imprezy istotne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
-
wykaz osób odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg i zabezpieczenie imprezy na terenie poszczególnych województw oraz w miejscach rozpoczęcia i zakończenia każdego odcinka, a także w miejscach wymagających szczególnego zabezpieczenia,
-
program imprezy ze szczegółowym opisem trasy i podaniem odległości między poszczególnymi jej odcinkami oraz określony w minutach i kilometrach program przejazdu lub przejścia uczestników przez poszczególne miejscowości i granice województw,
-
zobowiązanie organizatora do przywrócenia do poprzedniego stanu pasa drogowego na trasie przejazdu, przejścia lub miejsca pobytu uczestników imprezy, a w przypadku uszkodzenia pasa drogowego lub urządzeń drogowych będącego następstwem imprezy – do ich bezzwłocznego naprawienia lub pokrycia kosztów tych napraw,
-
pisemna zgoda właściciela lasu na przeprowadzenie imprezy w razie przeprowadzania jej na terenach leśnych.
Wniosek
Komórka organizacyjna
Wydział Komunikacji i Drogownictwa (KM), pok. 06 (parter), tel. 59841-85-44, e-mail: komunikacja@powiat.slupsk.pl.
Opłaty
1. Opłata administracyjna:
Brak.
2. Opłata skarbowa:
1) za wydanie zezwolenia – 48,00 zł,
2) za dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa – 17 zł.
Opłatę skarbową można uiścić:
1) w Starostwie Powiatowym w Słupsku:
- gotówką lub kartą płatniczą w opłatomacie,
- kartą płatniczą na stanowisku u pracownika załatwiającego sprawę;
2) w kasie Urzędu Miejskiego w Słupsku;
3) przelewem na rachunek Urzędu Miejskiego w Słupsku: 35 1140 1153 0000 2175 4200 1010, ul. Plac Zwycięstwa 3, 76-200 Słupsk (z dopiskiem operacji np. "Opłata skarbowa z tytułu ..."). Dowód wpłaty należy dołączyć do danej sprawy.
Termin i sposób realizacji
Pisemny wniosek organizatora wraz z wymaganymi dokumentami o wydanie zezwolenia winien być złożony co najmniej na 30 przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy.
Decyzję o wydaniu lub odmowie wydania zezwolenia na odbycie imprezy wydaje się co najmniej na 7 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy.
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej;
- ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.
Tryb odwoławczy
Na podstawie art.127 § 2 i 129 Kpa stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania od decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku za pośrednictwem Starosty Słupskiego w terminie 14 dni od daty jej otrzymania. Zgodnie z art. 127a „w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.”
Na podstawie art. 130 § 4 Kpa decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.
Dodatkowe informacje, uwagi
1. Starosta Słupski jest organem zarządzającym ruchem na drogach publicznych gminnych i powiatowych.
2. Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym wniosek wraz z wymaganymi dokumentami należy złożyć do organu zarządzającego ruchem na drodze, na której impreza będzie się odbywała, z tym, że jeżeli
impreza będzie odbywała się na drogach podległych kilku organom - wniosek należy złożyć:
-
a) w przypadku dróg różnych – do organu zarządzającego ruchem na drodze wyższej kategorii,
-
b) w przypadku dróg tej samej kategorii – do organu właściwego ze względu na miejsce rozpoczęcia
imprezy.
3. Organizator imprezy przesyła co najmniej na 30 dni przed planowanym terminem jej rozpoczęcia kopię
wniosku wraz z wymaganymi załącznikami do:
-
a) właściwego ze względu na miejsce rozpoczęcia imprezy komendanta wojewódzkiego Policji,
-
b) komendanta oddziału Straży Granicznej - jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej,
-
c) komendanta jednostki Żandarmerii Wojskowej - jeżeli impreza jest przeprowadzana na drogach
przebiegających lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych
podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.
4. Organizator imprezy jest obowiązany zapewnić:
-
bezpieczeństwo osobom obecnym na imprezie oraz porządek podczas trwania imprezy,
-
spełnienie wymagań określonych w szczególności w przepisach prawa budowlanego, przepisach
sanitarnych, przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska;
-
wyróżniającą się elementami ubioru służbę porządkową i informacyjną,
-
pomoc medyczną i przedmedyczną, dostosowaną do liczby uczestników imprezy, a także odpowiednie
zaplecze higieniczno-sanitarne,
-
drogi ewakuacyjne oraz drogi umożliwiające dojazd służb ratowniczych i Policji, Straży Granicznej
oraz Żandarmerii Wojskowej,
-
warunki zorganizowania łączności między podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy;
-
sprzęt ratowniczy i gaśniczy oraz środki gaśnicze niezbędne do zabezpieczenia działań ratowniczo-
gaśniczych,
-
w razie potrzeby pomieszczenie dla służb kierujących zabezpieczeniem imprezy,
-
środki techniczne niezbędne do zabezpieczenia imprezy, a w szczególności: znaki lub tablice
ostrzegawcze i informacyjne, liny, taśmy lub wstęgi służące do oznaczania trasy lub miejsca imprezy, bariery, płotki lub przegrody służące do ogradzania miejsca imprezy.
-
Organizator imprezy jest obowiązany:
-
uzgodnić z organami zarządzającymi ruchem na drogach przebieg trasy, na której ma się odbywać
impreza,
-
współdziałać z Policją oraz, jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej albo na drogach
przebiegających przez tereny lub przyległych do terenów będących w zarządzenie jednostek, organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej lub na drogach przyległych do tych terenów, odpowiednio ze Strażą Graniczną lub Żandarmerią Wojskową: uzgadniając przebieg trasy lub miejsce imprezy, stosując polecenia dotyczące prawidłowego zabezpieczenia imprezy; dokonując wspólnego objazdu trasy lub miejsca imprezy;
-
sporządzić plan określający sposoby zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas imprezy na terenie poszczególnych województw, obejmujący:
-
a) listę osób wchodzących w skład służby porządkowej, ich rozmieszczenie oraz elementy ubioru
wyróżniające te osoby,
-
b) pisemną instrukcję określającą zadania służb porządkowych, opracowaną w uzgodnieniu
z Policją,
-
c) rodzaj i ilość środków technicznych, o których mowa w art. 65a ust. 2 pkt. 8 oraz miejsce ich
rozlokowania,
-
d) rodzaje, zakres i sposób zabezpieczenia ratowniczego imprezy, w uzgodnieniu
z właściwym komendantem powiatowym Państwowej Straży Pożarnej oraz innymi służbami ratowniczymi, w tym z właściwym dysponentem jednostki w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym,
-
e) sposób oznaczenia miejsc niebezpiecznych dla uczestników imprezy;
-
f) oznakowanie pojazdów uczestniczących w imprezie i towarzyszących tej imprezie,
-
g) rodzaje zezwoleń umożliwiających poruszanie się osób lub pojazdów w miejscach wyłączonych z
ruchu publicznego,
-
h) organizację łączności bezprzewodowej między organizatorem imprezy a Policją w trakcie trwania
imprezy,
-
i) sposób informowania o ograniczeniach w ruchu drogowym wynikających z przebiegu imprezy –
przed imprezą i w trakcie jej trwania;
-
-
opracować regulamin oraz program imprezy,
-
ustalić z Policją oraz, jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej albo na drogach
przebiegających przez tereny lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, odpowiednio ze Strażą Graniczną lub Żandarmerią Wojskową terminy spotkań organizowanych w celu uzgodnienia spraw związanych z zabezpieczeniem imprezy,
-
zapewnić realizację planu,
-
uzgodnić z zarządcą drogi obszar wykorzystania pasa drogowego oraz sposób i termin przywrócenia
go do stanu poprzedniego,
-
uzyskać zgodę zarządcy drogi na udział w imprezie pojazdów samochodowych wyposażonych w opony
z umieszczonymi na nich na trwałe elementami przeciwpoślizgowymi,
-
powiadomić przedsiębiorstwa komunikacji publicznej o przewidywanym czasie występowania
utrudnień w ruchu drogowym,
-
na polecenie organu zarządzającego ruchem na drodze opracować projekt organizacji ruchu
w uzgodnieniu z Policją,
-
udzielić dokładnych informacji dotyczących imprezy, na żądanie: organu zarządzającego ruchem,
zarządcy drogi, Policji, przedsiębiorstwa komunikacji publicznej, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej a także wojewody właściwego ze względu na miejsce odbywania się imprezy, jeżeli są one niezbędne do realizacji ich zadań w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego.
-
-
Do zawodów sportowych, rajdów, wyścigów i innych imprez, które powodują utrudnienia w ruchu lub wymagają korzystania z drogi w sposób szczególny, nie stosuje się przepisów o bezpieczeństwie imprez masowych, z wyłączeniem przepisów regulujących organizację oraz uprawnienia służb porządkowych.
-
Przepisyart.65-65gustawyPrawooruchudrogowymniedotyczą:
procesji, pielgrzymek i innych imprez o charakterze religijnym, które odbywają się -
na drogach na zasadach określonych w ustawach o stosunku Państwa
do poszczególnych Kościołów,
konduktów pogrzebowych, które poruszają się po drogach stosownie do miejscowego zwyczaju. -
W związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 stycznia 2006 r., sygn. K-21/05 przepisów art. 65 prawa o ruchu drogowym nie stosuje się do zgromadzeń uregulowanych w ustawie z dnia 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach
-
W przypadku, gdy realizacja imprezy wymaga uzyskania oddzielnego zezwolenia (decyzji) na zajęcie pasa drogowego - stosowne zezwolenie organizator winien uzyskać od właściwego zarządu drogi
-
10. Organ zarządzający ruchem może wezwać organizatora imprezy do:
-
opracowania projektu organizacji ruchu,
-
udzielenia dokładnych informacji dotyczących imprezy,
-
przedstawienia dodatkowych dokumentów świadczących o spełnieniu warunków określonych
w art. 65a ust. 2 i 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym.