Logo BIP
Herb
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta
Powiat Słupski

AB 01 - WYDAWANIE POZWOLEŃ NA BUDOWĘ OBIEKTÓW BUDOWLANYCH

Sposoby dostarczenia dokumentów

  • Wizyta w urzędzie
  • Listownie, drogą pocztową
  • Faxem
  • Formularz elektroniczny

Sposoby odbioru dokumentów

  • Osobiście
  • Pocztą
  • Elektronicznie

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o pozwolenie na budowę lub rozbiórkę (AB-01, od 1 lipca 2021 r. PB-1).
  2. Informacja uzupełniająca do wniosku o pozwolenie na budowę – w przypadku gdy należy wpisać informacje, które nie zmieściły się we wniosku (jak wskazano w pkt I).

 Wniosek

 Informacja uzupełniająca

Oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane

​​​​​​​ Oświadczenie zrzeczenie

Do wniosku o pozwolenie na budowę należy dołączyć:

1) trzy egzemplarze projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopiami tych opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów;

2) oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (jak wskazano

w pkt I);

3) decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;

4) oświadczenie projektanta dotyczące możliwości podłączenia projektowanego obiektu budowlanego do istniejącej sieci ciepłowniczej, zgodnie z warunkami określonymi w art. 7b ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r.

-Prawo energetyczne, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o następującej treści: „Jestem świadomy(-ma) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej a składanie fałszywych oświadczeń;

5) w przypadku ustanowienia pełnomocnika - upoważnienie udzielone osobie pełnomocnika działającego w imieniu inwestora;

6) do wniosku o pozwolenie na budowę dla inwestycji realizowanych w trybie ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących należy dołączyć:

a) uchwałę o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej lub uchwałę o ustaleniu lokalizacji inwestycji towarzyszących,

b) w przypadku, gdy wniosek inwestora obejmuje wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów znajdujących się na nieruchomościach objętych uchwałą o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej - elementy wniosku o których mowa w art. 83b ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody,

c) w przypadku ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości objętej uchwałą o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej lub inwestycji towarzyszącej - oświadczenie o przeprowadzonych rokowaniach i braku zgody właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości, chyba że wniosek dotyczy nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym,

d) w przypadku, gdy sieć uzbrojenia terenu wymaga przejścia przez tereny dróg publicznych lub obszary kolejowe – umowę, o której mowa w art. 38 ww. ustawy z zarządcą drogi, zarządcą infrastruktury kolejowej na zajęcie terenu.

Dołączenie do wniosku o pozwolenie na budowę projektu architektoniczno-budowlanego nie dotyczy projektu budowlanego budowy lub przebudowy urządzeń budowlanych oraz podziemnych sieci uzbrojenia terenu, jeżeli całość problematyki może być przedstawiona w projekcie zagospodarowania działki lub terenu.

 


Komórka organizacyjna

Wydział Architektoniczno–Budowlany (AB), pok. 106 (I piętro), tel. 59 84-18-548; pok. 107 (I piętro),

tel. 59 84-18-594; pok. 108 (I piętro), tel. 59 84-18-546; pok. 114 (I piętro), 59 84-18-728;

e-mail: architektura@powiat.slupsk.pl


Opłaty

Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku o wydanie pozwolenia na budowę, z chwilą złożenia pełnomocnictwa.

Opłaty od pozwoleń wydawanych na podstawie przepisów prawa budowlanego, zgodnie z ustawą z dnia

16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, wynoszą:

1. na budowę obiektu budowlanego oraz urządzeń budowlanych związanych z obiektem budowlanym:

1) budynku przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza i leśna:

za każdy m² powierzchni użytkowej 1 zł, nie więcej niż 539 zł,

2) budynku służącego celom gospodarczym w gospodarstwie rolnym – 14 zł,

3) innego budynku – 48 zł,

4) studni oraz urządzeń do usuwania nieczystości stałych i ścieków – 20 zł,

5) budowli związanych z produkcją rolną – 112 zł,

6) sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, gazowych,

cieplnych oraz dróg, z wyjątkiem dróg dojazdowych, dojść do budynków i zjazdów z drogi,

z zastrzeżeniem lit. g – 2.143 zł,

7) sieci wodociągowych kanalizacyjnych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, gazowych,

cieplnych oraz dróg o długości do 1 kilometra – 105 zł,

8) innych budowli – 155 zł,

9) urządzeń budowlanych związanych z obiektem budowlanym – 91 zł.

W przypadku wydawania pozwolenia na budowę budynku o funkcji mieszanej, przy obliczaniu opłaty

skarbowej nie uwzględnia się powierzchni mieszkalnej tego budynku.

W przypadku wydawania pozwolenia na budowę obejmującego więcej niż jeden obiekt budowlany wymieniony

w ustępie 1., opłatę skarbową pobiera się od każdego obiektu odrębnie.

2. na przebudowę lub remont obiektu budowlanego oraz na wznowienie robót budowlanych opłata skarbowa

wynosi 50% stawek określonych w pkt 1a);

3. za oryginał pełnomocnictwa lub kopie potwierdzoną za zgodność z oryginałem – 17 zł.

Nie podlega opłacie skarbowej dokonanie czynności urzędowej, wydanie zaświadczenia i zezwolenia

(pozwolenia, koncesji) albo złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury

albo jego odpisu lub kopii w sprawach: budownictwa mieszkaniowego, nauki, szkolnictwa i oświaty

pozaszkolnej oraz ochrony zdrowia.

Zwalnia się z opłaty skarbowej:

1. złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub

kopię jeżeli pełnomocnictwo udzielone jest małżonkowi wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu;

2. jednostki budżetowe, jednostki samorządu terytorialnego, organizacje pożytku publicznego w związku

z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego, osoby które przedstawią zaświadczenie o korzystaniu

ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa;

3. pozwolenia na budowę budynków przeznaczonych na cele naukowe, socjalne i kulturalne oraz pozwolenia

na remont obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków.

Opłatę skarbową należy wnieść na konto Miasta Słupska, Pl. Zwycięstwa 3, gotówką lub przelewem

na rachunek nr: 35 1140 1153 0000 2175 4200 1010.

W przypadku dokonania przelewu przy tytule wpłaty należy podać informację, że jest to opłata skarbowa

oraz tytuł sprawy, do której jest ona wnoszona.

Zwrot opłaty skarbowej następuje na wniosek, gdy pozwolenie na budowę nie zostało wydane.


Termin i sposób realizacji

Zgodnie z art. 35 Kodeksu postępowania administracyjnego i art. 35 ust. 6 ustawy Prawo budowlane bez zbędnej zwłoki, ale nie dłużej niż 65 dni.


Podstawa prawna

- art. 28, art. 33, art. 34 i art. 36 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane;

- ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących;

- art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;

- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.


Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie, do Wojewody Pomorskiego za po pośrednictwem organu, który wydał decyzję (odwołanie należy składać w Biurze Obsługi Mieszkańców).


Dodatkowe informacje, uwagi

Formularze wniosków dostępne są w Biurze Obsługi Mieszkańców (AB-01, od dnia 1 lipca 2021 r.

PB-1).

2. Formularze wniosków można pobrać ze strony: bip.powiat.slupsk.pl.

3. Elektroniczne formularze wniosków znajdują się na stronie: https//e-budownictwo.gunb.gov.pl (wniosek o symbolu PB-1 dostępny od dnia 1 lipca 2021 r.)

Wnioski przyjmowane są w Biurze Obsługi Mieszkańców, na parterze siedziby Starostwa Powiatowego w Słupsku, ul. Szarych Szeregów 14 lub drogą elektroniczną.