KM 02 - CZASOWA REJESTRACJA POJAZDU
Sposoby dostarczenia dokumentów
- Wizyta w urzędzie
-
Listownie, drogą pocztową -
Faxem - Formularz elektroniczny
Sposoby odbioru dokumentów
- Osobiście
-
Pocztą - Elektronicznie
Wymagane dokumenty
WYMAGANE DOKUMENTY:
1. Wniosek o czasową rejestrację pojazdu.
2. Załączniki:
1) w przypadku rejestracji czasowa w celu wywozu pojazdu za granicę:
− dowód własności pojazdu (m.in. umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, faktura VAT lub rachunek, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, prawomocne
orzeczenie sądu stwierdzające nabycie spadku),
-
− dowód osobisty (do wglądu),
-
− dotychczasowy dowód rejestracyjny pojazdu,
-
− tablice rejestracyjne pojazdu,
-
− dokument potwierdzający zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC;
2) w przypadku rejestracji czasowej w celu przejazdu z miejsca zakupu lub odbioru pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
-
− dowód własności pojazdu (m.in. umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, faktura VAT lub rachunek, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, prawomocne orzeczenie sądu stwierdzające nabycie spadku),
-
− dowód osobisty (do wglądu),
-
− wyciąg ze świadectwa homologacji albo odpis decyzji zwalniającej pojazd z homologacji,
-
− dokument potwierdzający zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC;
3) w przypadku rejestracji czasowej pojazdu w celu przejazdu związanego z koniecznością dokonania badania homologacyjnego, badania technicznego bądź naprawy:
-
− dowód własności pojazdu (m.in. umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, faktura VAT lub rachunek, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, prawomocne orzeczenie sądu stwierdzające nabycie spadku),
-
− dowód osobisty (do wglądu),
-
− dotychczasowy dowód rejestracyjny pojazdu – w przypadku pojazdu zarejestrowanego,
-
− tablice rejestracyjne pojazdu;
4) w przypadku pojazdu sprowadzonego z zagranicy – komplet dokumentów wymaganych do rejestracji stałej:
-
− dowód własności pojazdu (m.in. umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, faktura VAT lub rachunek, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, prawomocne orzeczenie sądu stwierdzające nabycie spadku),
-
− dowód rejestracyjny pojazdu, jeżeli pojazd był zarejestrowany,
-
− tablice rejestracyjne, jeżeli pojazd był zarejestrowany; w przypadku pojazdu sprowadzonego bez
tablic rejestracyjnych lub konieczności zwrotu tych tablic do organu rejestrującego państwa, z którego pojazd został sprowadzony, właściciel pojazdu zamiast tablic rejestracyjnych dołącza stosowne oświadczenie,
-
− dowód odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa trzeciego,
-
− dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – jeżeli jest wymagany,
-
− zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu,
-
− tłumaczenia na język polski przez tłumacza przysięgłego dokumentów sporządzonych w języku
obcym – jeżeli są wymagane.
-
Komórka organizacyjna
Wydział Komunikacji i Drogownictwa (KM), pok. 10, 11, 12 (parter), tel. 59 841-85-42, 59 841-85-43, 59 841-85-92, e-mail: dowody_rejestracyjne@powiat.slupsk.pl.
Opłaty
1) za dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa – 17 zł.
Opłatę skarbową można uiścić:
1) w Starostwie Powiatowym w Słupsku:
- gotówką lub kartą płatniczą w opłatomacie,
- kartą płatniczą na stanowisku u pracownika załatwiającego sprawę;
2) w kasie Urzędu Miejskiego w Słupsku;
3) przelewem na rachunek Urzędu Miejskiego w Słupsku: 35 1140 1153 0000 2175 4200 1010,
ul. Plac Zwycięstwa 3, 76-200 Słupsk (z dopiskiem operacji np. "Opłata skarbowa z tytułu udzielenia
pełnomocnictwa").
Dowód wpłaty należy dołączyć do danej sprawy.
Termin i sposób realizacji
Do 30 dni.
-
1) w Biurze Obsługi Mieszkańców, w siedzibie Starostwa Powiatowego w Słupsku, ul. Szarych Szeregów 14, pok. 01;
-
2) w Wydziale Komunikacji i Drogownictwa, w siedzibie Starostwa Powiatowego w Słupsku, ul. Szarych Szeregów 14 – pok. 10, 11, 12, tel. 59 841-85-42, 59 841-85-92, 59 841-85-43;
-
3) w Punkcie Rejestracji Pojazdów Wydziału Komunikacji i Drogownictwa w Ustce, przy ul. Ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 3 – pok. 106, tel. 59 815-43-16;
4) w Punkcie Rejestracji Pojazdów Wydziału Komunikacji i Drogownictwa w Kępicach, przy ul. Niepodległości 6 – tel. 59 857-66-21 do 23 (prosić Punkt Rejestracji Pojazdów).
2. Elektronicznie, za pośrednictwem platformy e-PUAP (z zachowaniem warunków określonych w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego) bądź za pośrednictwem adresu do e- doręczeń (zgodnie z ustawą o doręczeniach elektronicznych z dnia 18 listopada 2020 r. ) – po weryfikacji wniosku wraz z załącznikami należy przedłożyć w Starostwie oryginały dokumentów.
3. Za pośrednictwem operatora pocztowego na adres Starostwa Powiatowego w Słupsku: ul. Szarych Szeregów 14, 76-200 Słupsk.
Podstawa prawna
-
ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
-
− ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
-
− ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
-
− ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu
Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych;
-
− rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie rejestracji
i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych
z rejestracją pojazdów;
-
− rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności
organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych
sprawach;
-
− rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie
dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich
wtórników;
-
− rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 kwietnia 2012 r.
w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku
legalizacyjnego;
-
− rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 czerwca 2004 r. w sprawie trybu dokonywania w dowodach rejestracyjnych pojazdów mechanicznych adnotacji o ustanowieniu zastawu rejestrowego.
Tryb odwoławczy
Na podstawie art. 127 § 2 i 129 Kpa stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania od decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku za pośrednictwem Starosty Słupskiego w terminie 14 dni od daty jej otrzymania. Zgodnie z art. 127a „w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.”
Na podstawie art. 130 § 4 Kpa decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.
Dodatkowe informacje, uwagi
W przypadku, gdy dowód własności jest wystawiony na osobę(y) prowadzącą(e) działalność gospodarczą do rejestracji należy okazać zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Osoba prawna do rejestracji winna okazać odpis (wypis) z Krajowego Rejestru Sądowego. W przypadku, gdy właściciela pojazdu reprezentuje ustanowiony pełnomocnik winien on przedłożyć do wniosku o rejestrację pojazdu pisemne pełnomocnictwo wraz z opłatą skarbową w wysokości 17,00 zł.
W przypadku, gdy dane odnoszące się do zbywcy pojazdu zawarte w dowodzie własności pojazdu dołączonym do wniosku o rejestracje są niezgodne z danymi właściciela zawartymi w dowodzie rejestracyjnym, jako dowód własności wymagany do rejestracji rozumie się wszystkie dokumenty potwierdzające fakt przeniesienia własności.