KM 20 - CZASOWE WYCOFANIE POJAZDU Z RUCHU ORAZ PRZEDŁUŻENIE OKRESU CZASOWEGO WYCOFANIA POJAZDU Z RUCHU
Sposoby dostarczenia dokumentów
- Wizyta w urzędzie
-
Listownie, drogą pocztową -
Faxem - Formularz elektroniczny
Sposoby odbioru dokumentów
- Osobiście
-
Pocztą -
Elektronicznie
Wymagane dokumenty
1. Wniosek.
2. Załączniki:
1) w przypadku czasowego wycofania z ruchu samochodu osobowego w związku z koniecznością wykonania naprawy pojazdu wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji:
-
− dowód rejestracyjny,
-
− tablice rejestracyjne,
-
− oświadczenie, złożone pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych oświadczeń, że pojazd
ten wymaga wykonania naprawy w związku z uszkodzeniem zasadniczych elementów nośnych konstrukcji w przypadkach, o których mowa w art. 81 ust. 11 pkt 1 lit. b oraz pkt 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym, lub w przypadku wystąpienia szkody istotnej,
-
− dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu);
2) w przypadku czasowego wycofania z ruchu samochodu ciężarowego i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t, ciągnika samochodowego, pojazdu specjalnego, autobusu:
-
− dowód rejestracyjny,
-
− tablice rejestracyjny,
-
− dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu).
Komórka organizacyjna
Wydział Komunikacji i Drogownictwa (KM), pok. 13 (parter), tel. 59841-85-72, e-mail: komunikacja@powiat.slupsk.pl.
Opłaty
1. Opłata skarbowa:
1) za dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa – 17 zł.
Opłatę skarbową można uiścić:
1) w Starostwie Powiatowym w Słupsku:
- gotówką lub kartą płatniczą w opłatomacie,
- kartą płatniczą na stanowisku u pracownika załatwiającego sprawę;
2) w kasie Urzędu Miejskiego w Słupsku;
3) przelewem na rachunek Urzędu Miejskiego w Słupsku: 35 1140 1153 0000 2175 4200 1010,
ul. Plac Zwycięstwa 3, 76-200 Słupsk (z dopiskiem operacji np. "Opłata skarbowa z tytułu udzielenia
pełnomocnictwa").
Dowód wpłaty należy dołączyć do danej sprawy.
2. Opłata administracyjna:
1) opłata za decyzję o czasowym wycofaniu z ruchu:
a) samochodu ciężarowego i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t, ciągnika
samochodowego, pojazdu specjalnego, autobusu:
- na okres 2 miesięcy wynosi 80 zł; w przypadku wycofania pojazdu z ruchu na okres dłuższy niż 2 miesiące, ale nie dłuższy niż okres dopuszczalnego czasowego wycofania pojazdu z ruchu, o którym mowa w art. 78a ust. 4 ustawy prawo o ruchu drogowym, opłatę powiększa się za każdy kolejny miesiąc czasowego wycofania pojazdu z ruchu o:
- 4 zł - od 3 do 12 miesiąca,
- 2 zł - od 13 do 24 miesiąca,
- 0,25 zł - od 25 do 48 miesiąca;
b) samochodu osobowego:
- na okres 3 miesięcy wynosi 80 zł; w przypadku wycofania pojazdu z ruchu na okres dłuższy niż 3 miesiące, ale nie dłuższy niż 12 miesięcy, opłatę powiększa się za każdy kolejny miesiąc czasowego wycofania pojazdu z ruchu o 4 zł.
Opłatę można uiścić:
1) w Starostwie Powiatowym w Słupsku:
- gotówką lub kartą płatniczą w opłatomacie,
- kartą płatniczą na stanowisku u pracownika załatwiającego sprawę;
2) przelewem na rachunek Starostwa Powiatowego w Słupsku, ul. Szarych Szeregów 14, konto Nr 45 1600 1462 1873 1864 1000 0001
(z dopiskiem dokonywanej operacji, np. "Opłata za wycofanie pojazdu z ruchu"). Dowód wpłaty należy dołączyć do danej sprawy.
Termin i sposób realizacji
Do 30 dni.
-
w Biurze Obsługi Mieszkańców, w siedzibie Starostwa Powiatowego w Słupsku, ul. Szarych Szeregów 14, pok. 01;
-
2) w Wydziale Komunikacji i Drogownictwa, w siedzibie Starostwa Powiatowego w Słupsku, ul. Szarych Szeregów 14 – pok. 10, 11, 12, tel. 59 841-85-42, 59 841-85-92, 59 841-85-43;
-
3) w Punkcie Rejestracji Pojazdów Wydziału Komunikacji i Drogownictwa w Ustce, przy ul. Ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 3 – pok. 106, tel. 59 815-43-16;
-
4) w Punkcie Rejestracji Pojazdów Wydziału Komunikacji i Drogownictwa w Kępicach, przy ul. Niepodległości 6 – tel. 59 857-66-21 do 23 (prosić Punkt Rejestracji Pojazdów).
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej;
- ustawa z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych;
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów;
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach;
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie czasowego wycofania pojazdów z ruchu.
Tryb odwoławczy
Na podstawie art. 127 § 2 i 129 Kpa stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania od decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku za pośrednictwem Starosty Słupskiego w terminie 14 dni od daty jej otrzymania. Zgodnie z art. 127a „w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.”
Na podstawie art. 130 § 4 Kpa decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.
Dodatkowe informacje, uwagi
Czasowemu wycofaniu pojazdu z ruchu podlegają:
- samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t, - ciągniki samochodowe,
- pojazdy specjalne,
- autobusy,
- samochody osobowe, w związku z koniecznością wykonania naprawy pojazdu wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji:
a) w przypadkach, o których mowa w art. 81 ust. 11 pkt 1 lit. b oraz pkt 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym, b) w przypadku wystąpienia szkody istotnej;
- samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t, ciągniki samochodowe, pojazdy specjalne, autobusy mogą być wycofany z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy, okres ten może być przedłużony, jednak łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekroczyć 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu;
- samochody osobowe mogą być wycofane z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy; okres ten nie może być przedłużony;
- w przypadku, gdy dowód własności pojazdu został wystawiony na kilka osób wymagane jest osobiste stawiennictwo wszystkich właścicieli pojazdu lub osoby upoważnionej do dokonania w ich imieniu czynności (pełnomocnictwo pisemne);
- w przypadku, gdy wnioskodawcą jest spółka posiadająca osobowość prawną, należy dołączyć dodatkowe dokumenty: odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej (Regon), upoważnienie dla osoby dokonującej wycofania czasowego pojazdu, w przypadku gdy nie jest wyszczególniona w odpisie z KRS;
- w przypadku gdy dane wnioskodawcy (właściciela) są niezgodne z danymi zawartymi w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu ( jeżeli była wydana) należy dołączyć dokumenty potwierdzające przeniesienie prawa własności pojazdu.